Burzum – Filosofem


burzum-filosofemVarg Vikernes este un muzician controversat. Anul ăsta prin luna mai, am impresia, a ieşit din închisoarea Tromso după aproape 16 ani de detenţie, primiţi în urma uciderii lui Aarseth Oystein, la care s-au adăugat şi acuzaţiile de incendiere şi posesie ilegală de material exploziv. Dar, în fine, detaliile vieţii lui Varg nu interesează cronica de faţă. „Filosofem” este al V-lea album sub titulatura Burzum ( definit ca one-man-band ). Dacă mai există cineva care nu a ascultat încă Burzum, atunci pentru el/ea scriu rândurile astea. Totuşi, nici cei care spun că au ascultat nu sunt scutiţi🙂. De departe, albumul ăsta e cel mai reuşit Burzum din toate cele 7 apărute. În ultimele două nu prea am încredere. Iniţial am vrut să scriu despre Hlidskjalf (fiind ultimul), problema e că nu prea am avut ce scrie. La fel şi cu Daudi Baldrs, m-a nemulţumit complet. Nu pentru că m-aş fi obişnuit eu cu bateria agresivă şi cu urletele disperate, dar mă tem că, muzical, Varg nu prea a avut ce să dea pe albumele astea. Mai potrivit ar fi acum să scoată variante multi-instrumentale, eventual chiar black-metal.

„Filosofem” a fost înregistrat în martie 1993, înainte ca Varg să intre la închisoare, dar a ieşit pe piaţă abia 3 ani mai târziu, pe 1 ianuarie 1996, sub egida Misanthropy Records/Cymophane Productions. Cele şase piese acoperă aproape 65 de minute de melancolie pură. Se spune că e black-metal. Eu personal, mă îndoiesc de lucrul ăsta. E mai degrabă un electronic ambient (Rundgang um die transzendentale Säule der Singularität), un dark atmospheric destul de electrizat (Gebrechlichkeit I), un black ambiental (Erblicket die Töchter des Firmaments) şi într-adevăr un black-metal old-school (Jesus’ tod). Dunkelheit e o piesă care nu se circumscrie nici unui stil. Acum, Lanternativa o să-mi sară în cap, poate nu numai el… Dar aşa văd lucrurile după 14 ani de ascultat Burzum. Sigur, când spui Burzum gândul te duce imediat la un cult- (one-man) band care nu se supune catalogărilor puerile. Cineva trebuie să o facă, însă credeţi-mă pe cuvânt că Burzum este inclasabil.

„Filosofem” (totuşi) – Chitare hipnotice, un keyboard ales cum nu se poate mai bine pe care îl simţi peste tot, abstractizând brutalitatea unei baterii programate să toace mărunt bruma de muzicalitate. Recomand pentru pentru exemplificare prima piesă: Dunkelheit. Avem şi ocazia să medităm, într-o plimbare de 25 de minute împrejurul coloanei solitudinii, cu ajutorul ultimei piese. O bucată foarte uşor de asimilat, cu un sound profund şi minimal în acelaşi timp. De la prima la ultima piesă se desfăşoară o reflexie asupra realităţilor părăsirii şi renunţării.

22 de gânduri despre &8222;Burzum – Filosofem&8221;

  1. ora25 zice:

    When night falls
    she cloaks the world
    in impenetrable darkness.
    A chill rises
    from the soil
    and contaminates the air
    suddenly…
    life has new meaning.

    Ai zice că e vorba despre primii ghiocei.

  2. chiar daca pentru mine „Hvis Lyset tar Oss” ramane cel mai bun album BURZUM, nu pot contesta calitatea pieselor prezente pe „Filosofem”. il ascult de cand a aparut,in ’96, si il stiu „pe de rost”,ca sa zic asa.

    Piese ca „Erblicket Die Töchter Des Firmaments” (Beholding The Daughters Of The Firmament – care are o usoara nota tolkieniana,lyrics-wise, daca mai tineti minte poemele lui Bilbo – http://www.seatofkings.net/poems_lotr2.html – Bilbo’s Song) sau „Dunkelheit ” (Burzum) nu se uita asa usor. „Jesu Død” (Jesus’ Tod) e cam singura mostra de black metal pur de pe acest album, restul pieselor fiind distilate cu diverse „arome”, cum bine ai spus si tu.

    e clar un album ce merita ascultat si asimilat. asteptam recenzia la „Hliðskjálf” sau „Dauði Baldrs” (asta e chiar usor, avand in vedere ca e compus din teme muzicale prezente pe Filosofem si Hvis Lyset Tar Oss, insa intr-o versiune stripped to the bone).

  3. MB zice:

    @ Ora25……Sângele voinicului printre ghiocei.
    @ Alex…..Right!

    @ Răzvan….Nu stiu de ce dar Filosofem mă atrage mai mult decât Hvis..De gustibus..
    Tolkian e mai tot Burzumul. Cam ciudat pentru mine, dar in fine..
    Recenzii la cele două instrumentale nu cred că pot să fac. Nu-mi zic mare lucru totuşi.

  4. @MB : mie nu mi se pare ca pot asocia BURZUM cu Tolkien, in general. singura paralela pe care am putut sa o fac a fost apropo de textele piesei respective (Beholding…).

    @ Lanternativa : sunt superbe gravurile lui Kittelsen, in special cum e descrisa Svarte Dauen/The Black Death, ciuma care s-a abatut asupra Norvegiei intre 1348-1350 si care a decimat 60% din populatie.
    sunt mai multi artisti care s-au inspirat din gravurile lui Kittelsen. i-as mentiona pe WHEN, o trupa tot in Norvegia si albumul „The Black Death” (http://www.discogs.com/viewimages?release=247036). merita ascultata trupa asta, va zic sincer si cu mana pe inima🙂. WHEN e tot un one-man-band, insa canta cu totul altceva decat BURZUM; as we speak, Lars Pedersen din WHEN e bateristul pentru concertele ULVER.

  5. Nu e cam vechi albumul ăsta? Înţeleg că e ca şi vinul – vechi da bun, însă totuşi cred că ştie deja multă lume de el. Nu asta era scopul recenzii, să promovezi lucruri noi şi faine?

    • Lanternativa zice:

      Cred ca avem o problema aici. Ai putea, ggl, sa definesti mai bine ce inseamna „nou” in acceptiunea ta (cand incepe, mai exact, ceva sa fie nou)? E nou un album aparut ieri, anul trecut sau…acum 10, 50 de ani? Inclusa aici si o zabovire asupra lui „fain”.

      Imi iau insa libertatea de a interpreta „fain”-ul tau ca referindu-se la ceva frumos, placut. Insa despre chestiile „faine” ca fiind, cumva, privilegiate in promovare, nu cred ca a discutat nimeni pe aici. S-a vorbit, vezi subtitlul, de muzica „buna”, iar „bun”, dupa umila-mi opinie, nu echivaleaza cu „fain”. Sau nu intotdeauna.

  6. MB zice:

    @ Lanternativa…..fireste ca nu-mi sari in cap. Ma gandeam ca esti destul de avizat ca sa ma poti contrazice la „se spune ca e black-metal, eu personal, ma indoiesc de lucrul asta”. Pentru ca cei mai multi dintre veterani zic „e black metal, n-are cum altfel…”. In fine…
    Kittelsen e nemaipomenit, bine ca l-ai adus pe aici.

    @ Razvan…..Cel putin asa a inceput. Chiar numele o spune. Si Uruk-Hai si Burzum…
    Varg a crescut cu legendele tolkiene si intreg imaginarul Burzum e acoperit de Tolkien, macar pana la „Det Som…”.

    @ GGL….E cam vechi albumul, da. Scopul recenziei nu era de a-l promova, ar fi fost inutil. Am vrut doar sa atrag atentia asupra non-apartenentei la black-metal a albumului „Filosofem”.

  7. MB zice:

    Salut, scuze pentru raspunsul intarziat…
    Da, stiu de Mgla. Nici cu Negura Bunget nu mi-e rusine. Maiastru Sfetnic e o miniaturala capodopera si ‘N Crugul Bradului la fel.
    Eu doar ascult BM cateodata, nu sunt „metalist” sau „blacker”. BM nu prea e de ascultat. Uneori insa ma predispune la reverie.

  8. daca recenzia mi-a placut, nu pot spune acelasi lucru despre burzum in general. pur si simplu nu pot, pe langa faptul ca nu-mi spune mare lucru muzichia lui, nu pot trece nici peste faptul ca are numai muste in cap.

Lasă un răspuns

