Sigur Rós – ()


cover-parenth

Inspirat de momentul dedicat trupei amiina, am decis să aduc în prim-plan mai-marea trupă Sigur Rós, un alt ansamblu de renume al deceniulu şi în special un fenomen muzical. Dincolo de toate epitetele cu care au fost gratulaţi (de la josnicul ”miorlăit de pisică” la susceptibilul ”musique angélique”), realizările islandezilor rămân, invariabil, dificile de tratat şi subiective prin prisma sentimentelor încercate.

Mulţi se pot îndrăgosti de melanjul de ambient arctic şi post-rock practicat în mod constant de Sigur Rós, chiar dacă acesta păcătuieşte printr-un oarecare ezoterism. Având în vedere emoţiile şi doza de viziune criptică generată de melodiile şi ritmurile eterice (în loc să fie interpretate golaş), nu mă pot gândi decât la un efort de transcendenţă. În acelaşi timp, elocvenţa tipic-nordică se dezvăluie de la sine. Statornicindu-se pe aceeaşi frecvenţă a misteriosului învăluitor, ( ) (al treilea lor album, creat în 2002) reuşeşte să capete izul de capodoperă. Faţă de învălmăşeala obositoare de pe Agaetis Bryjun, ( ) evoluează pe o treaptă superioară în genul ”muzicii de sunet”, lipsindu-i capriciul simfonic, dar compensând prin gustul dark, lirismul îndestulat (dens-instrumental, respectiv incantaţional-vocal) şi nuanţele provocatoare.

Spiritul muzicii e cristalizat de opt piese, sub o serie de melodii, teme şi atmosfere culese pentru ceea ce reprezintă în comun, dar care conţin şi indicii diferite. Toate piesele sunt Untitled, la fel cum poate fi considerat şi titlul, dacă ne-am imagina spaţiul gol dintre paranteze. S-ar putea sugera ideea ”muzicii lipsite de identitate” – preferinţa reflectând oricum proeminenta excentricitate nativă post-rock-ului (în răsturnare cu şi mai excentricele nume sau titluri interminabile). Nu-i de uitat nici limbajul nou folosit, numit Vonlenska, prin care se urmăreşte aceeaşi imbold către autointerpretare, dăruit ascultătorului.

În ciuda riscurilor mari ca albumul să nu dezvolte un ataşament pentru ceva aparte (un lucru deloc neobişnuit, pentru aşa un tour de force ambiental), materialul muzical de pe ( ) reflectă cu triumf şi deosebitul, iar diversitatea sparge coaja unui stil sigurrossian etanş. Cu mici excepții, fiecare piesă are o câte o singură temă, un mesaj la fel de unic, însă coloratura impresionistă este intensă şi fractală.

Nu mai iau fiecare piesă la rând. Vorbim şi aşa de un big swing în care meditaţia este garantată; nu însă şi liniştea, biruită de prea multe fluctuaţii. Versurile sunt scurte şi amare, emoţiile plutesc în tonuri spelbe, dar iau foc în subconştient. Voluptăţi rock minime, plăceri lirice nenumărate, topite în vibraţii. Replicile un pic mai dinamice nu gravitează în aceeaşi proporţie, dar ascut aceeaşi atmosferă halucinantă arcuită instrumental şi sunt binevenite într-o lucrare muzicală ce pare să abandoneze logica contrastelor pentru fixaţia stării de spirit. Insist totuşi pe Untitled #8, o pièce de résistance a trupei, păstrată pentru a surprinde la deznodământ. Spectrul rămâne iniţial plutonic, începând cu un swing instrumental mai clar conturat, urmat de tânguirea vocală, ambele producând ardoare din ceva relativ simplu; a doua parte reprezintă însă unica ruptură a albumului, înălţând, din registrele cele mai grave şi din pasiunea unei noi energii, o voce interioară impulsivă, ce repetă frenetic canonul sau glisează spre note înalte, totul pe fundalul unui tumult dirijat fără cusur. O piesă pur şi simplu fenomenală.

Bogat, sumbru, epuizant, din ( ) răzbat nu umbrele unei muzici opace şi înecate, ci strălucirea unor reflecţii profunde şi a unor emoţii rare.

45 de gânduri despre &8222;Sigur Rós – ()&8221;

  1. Richard Bach zice:

    Albumul e demn de ”momente <>”, cel mai reușit pentru mine a fost și de gradul unui ”moment de explozie mută” (literary hint): sus la altitudine, întins pe iarba din fața cabanei, melancolic rău, urmărind cromatismele apusului.

    O astfel de experiență se poate reconstitui parțial (cel puțin eu am dat copy-paste doi ani la rând după aceea), deci v-o recomand.

  2. ora25 zice:

    mie formele „sigur ros” mi se arată ca emisiile de mantre, dacă ne putem referi la mantre ca fiind forme. (dacă nu, nu :D) în timp ce miezul de sub pânzele albe înşirate ca peste un mobilier abandonat e făcut din amânare şi frământare mentală ridicată fără convingere – dar cu obstinaţie – în faţa revelaţiilor.

    if I may – ai scris mult mai frumos decât în primul episod.

  3. ora25 zice:

    voiam de fapt să zic că n-am cum să mulţumesc pentru recomandare pentru că am ascultat „sigur ros” şi nu era o noutate, în schimb m-a bucurat că recenzia e mai limpede şi că domnul autor nu şi-a asmuţit vrejurile asupra noastră. asta :D.

  4. Chiar dacă „învălmăşeala obositoare” m-a făcut să ridic puţin din sprânceana dreaptă (Agaetis e albumul meu preferat), () ar fi pe locul doi. Aşa că totul e ok :).

    • Richard Bach zice:

      Ok, then. 😉 Știu că nu merg în direcția aprecierii pentru Agaetis (nici critica n-a răspuns la fel de bine la ( ) ), dar asta nu schimbă nimic. Agaetis e suprasaturat și mă apasă pe creier.

  5. ataraxia zice:

    ce a fost mai intai: Sigur Rós sau Type O Negative? Si daca nu faci o comparatie intre cele 2 interpretari, no matter which was the first, am sa votez cu Peter Steel pt pozele lui artistice si de invidiat si pt basul de la type o.

    si lasand gluma acum, de unde pana unde „miorlait de pisica”? remarca asta vine cumva din partea ascultatorilor de ragete&ragnete? angelique tot Peter Steele ramane 😀

    nu zic ca nu-mi plac cei de la Sigur Rós, dar parca as prefera vocea de la Love Like Blood.

    • Richard Bach zice:

      Nu, vine din partea ascultătorilor care detestă complet vocalul.

      Nu am ascultat nimic de ceilalți trei, dar i-am pus deja în bookmarks.

  6. ataraxia zice:

    respectam si identitatea ascunsa dar ar fi interesant sa stim din partea cui vin recenziile 🙂 un background ceva.

    • Richard Bach zice:

      La pian. Unde e mai dificil de spus (în sensul că nu-s încă artist de scenă), încă studiez acasă, la Timișoara.

  7. ataraxia zice:

    pt ca nimeni nu s-a sesizat de confuzia-mi din cap, am deslusit eu misterul. browserul meu nu a dat play la Sigur Rós si s-a gandit el sa-mi redea ce ascultasem eu ultima data. Adica Love Like Blood – Black number 1. Eu neascultand Sigur Rós pana acum am crezut ca…etc
    Cu scuzele de rigoare pt trimiterea la Peter de otzel si confuzia in care m-am afundat, recunosc ca NU exista nici o legatura cu mai sus mentionatele trupe.

    Si acum inteleg si de unde „miorlaitul de pisica”.

  8. ora25 zice:

    „învălmăşeala obositoare” e desigur o exprimare ciudăţică, Agaetis e mai bogat şi nu într-atât de liniar.

    scumpă ataraxia, mi-ai luat o piatră de pe inimă. aia cu backgroundul mi-a dat fiori reci…

  9. ora25 zice:

    păi îmi sună a islandeză căci eu asta credeam că ascult, ce să-i faci – un pic de ivrit, un pic de coreeană, un pic de japoneză pe la sfârşit şi multă engleză… cu yes I know, falling, fallen, ba chiar it’s all over, the way fall down tear etc 😀 😀

  10. insemnaridinsubterana zice:

    Supercool blog! Cu Sigur Ros m-aţi uns la suflet. Prima dată i-am auzit în coloana filmului Vanilla Sky, cu excelentul The Nothing Song. Pe urmă am văzut şi ce clipuri artistice au, ce bine e derulată simbolistica imaginii…:) Mr. Bach, scrii dezarmant de bine despre muzică! 🙂 (Teodora)

      • Lanternativa zice:

        A spus cineva ca Alex scrie cel mai bine? Nu? Ei, atunci o spun eu: parerea mea, personala si subiectiva, este ca Alex scrie cel mai bine! Adica este unul din extrem de putinele chestii de care pot fi, absolut, sigur.

  11. insemnaridinsubterana zice:

    Alex, eşti unul dintre cei mai chic bloggeri, ceea ce nu pot spune despre Mr.Bach deoarece nu i-am văzut chipul.Pălăria ta face cât zece recenzii. Uite, Ora25 o să îmi confirme spusele, o să vină imediat cu aripile ei de porumbel; nu ştiu cum se face, dar îmi simte mirosul de la o poştă.(Teodora)

Lasă un răspuns către ataraxia Anulează răspunsul