Lullatone – Plays Pajama Pop Pour Vous


lullatone-play-pajama

Din seria experimentelor minimaliste  reuşite, azi Lullatone. Legenda spune că americanul Shawn James Seymour şi Yoshimi Tomida, o japoneză aflată la studii în SUA, s-au cunoscut pe când erau studenţi, s-au luat şi s-au mutat, după terminarea studiilor, într-un mic apartament din Tokyo. Muzician experimentalist, Shawn s-a reapucat aici de compus – doar că, pasăre de noapte, a ales să facă muzica cel mai puţin susceptibilă de a tulbura somnul micuţei sale nipone. Astfel a luat naştere un nou proiect la limita bizarului, a kitschului şi drăgălăşeniei, a „interesantului” (categorie artistică nu tocmai de bun augur), cochetând doar involuntar cu grotescul atât de trendy azi. Spun la limita pentru că, hotărât lucru, ei reuşesc să evite cumva sau să exploateze productiv derizoriul şi se instalează confortabil în nişa stilistică ce pare anume creată pentru ei.

Filiaţia numelui devine evidentă după primele secunde: scurte, ipotetice cântece de leagăn adresate nu (doar) copiilor, ci unui public cultivat, dresat să recunoască artisticul în cele mai felurite manifestări. Imagistic vorbind, avem de-a face cu înfăţişarea unei lumi în miniatură, cu exemplificarea de scene din viaţa unor păpuşi, chiar mai mici şi mai fragile decât cele care îşi spun amiina (despre care am tratat anterior), ceea ce nu-i puţin lucru. Aspectul acesta e cultivat la maximum: produsul muzical lipsit de aspectul vizual (şi în fond, de cel teoretic) îşi pierde rotunjimea, ameninţând să strice un echilibru şi aşa fragil. Proiectul celor doi e consecvent tocmai pentru că  aplică regresia la toate palierele: compoziţional, instrumental şi liric. E o regresie atât de specifică sofisticăţeniei vremurilor noastre, înapoierea voită la o inocenţă discutabilă – cu alte cuvinte conştientizată, deci oarecum perversă). Un simulacru, deci, de copilărie nu putea fi mai bine evocat decât printr-o muzică-simulacru, printr-o aproape-muzică. Voce, percuţie, diverse alte instrumente (unele, prezenţe exotice acum nu mai mult de două decenii), cum ar fi glockenspiel, clavieta, o clapă ieftină Casiotone SK1 – instrumente simple, cu spectru cromatic redus, dar potenţial expresiv maxim. Pe alocuri, lo-fi e mult (sau puţin?) spus: midi-uri. Versurile vorbit-şoptite în engleză şi în japoneză de către Yoshimi împrumută şi ele masca unei naivităţi asumate, voluntare, „artistice”.

Monoton? Evident, în cele din urmă. Obositor? Deloc. În plus, la o adică, chiar poate fi folosită cu succes la exorcizarea copiilor care nu vor în nici un chip să adoarmă.

But enough with the bullshit. Let’s play some funky music.

33 de gânduri despre &8222;Lullatone – Plays Pajama Pop Pour Vous&8221;

  1. ultimulunicorn zice:

    well… the „bullshit” was instructive
    but the „funky music” was like honey to my ears.

    now I have to pour some ROCK music😀

  2. Richard Bach zice:

    Văd că eticheta ”minimalism” se mărește simțitor.🙂

    Nu îi găsesc bizari prin muzica ce-o fac – sau cel puțin pentru mine bizarul poartă altă mască. Pentru ”cochetarea involuntară cu grotescul trendy” bănuiesc că trebuie ascultat tot albumul.

    Da, bună muzică cu ”midi-uri”, am auzit destule dezastre generate de astfel de instrumente, de am crezut că așa nu se poate.

    Minimalism instrumental, altfel nu știu dacă nu emană mai mult simplitate; oricum, muzical mi se pare mai relaxat (oh nu, cuvântul-tabu!), nicidecum voit-programatic. Întâmplător, am ascultat ”Redbird” al lui John Zorn recent, cred că e caz de ”minimalism minimalissimo”!

    • Legat de etichete şi încadrări, e clar că orice încercare la acest nivel (de blog) rămâne parţială în lipsa definirii precise a unor termeni şi cadre generale. E, în fond, şi o chestiune de nuanţă şi interpretare, ca în toate chestiunile importante.
      Cred apoi că relaxarea e „pe agenda” multor contemporani: literally playing cool – acesta e sensul pe care l-am vizat.
      Iar John Zorn e nebun, anyway😉

  3. ora25 zice:

    vorbe de oameni mari care nu vor să vorbească despre ceea ce vorbesc. vor să vorbească despre lucruri grave. sunteţi foarte încărcaţi😦.
    alex, nu ţi-a fost milă să zici „public cultivat, dresat să recunoască artisticul”?
    eu cred că mă duc să-mi cumpăr o triolă nouă. şi un fluier. şi mai am şi o ţiteră căreia îi lipseşte o coardă. sîc!😦

  4. ora25 zice:

    foarte frumoasă şi propunerea muzicală regresivă dar mai ales recenzia. dup-atâta prog, puţin reg era atât de necesar pentru menţinerea echilibrului interior al planetei. şi e foarte în (lulla)ton cu inscripţia de la intrare, adika muzika-magika. are şi poveste (în poveste, în poveste, în poveste). e o recenzie pur şi simplu melodioasă.

  5. Lanternativa zice:

    Dup-atâta prog?! Eu nu am vazut nici un disc, clasic, de prog p’aici😦

    P.S. In schimb, fie’ne permis, asteptam de la maestrii cultivati si dresati o recenzie la ceva album Sleepytime Gorilla Museum.

  6. ora25 zice:

    măi, repede vă mai bucuraţi de răul altuia! n-apucă omul să glumească puţin.
    clasicul în viaţă e în altă parte, vorba lui kundera…
    toată clasa nota scăzută la purtare!

  7. Lanternativa zice:

    ?!

    Imi cer scuze, nu m-am bucurat de raul nimanui! In plus, nu vad cam care ar fi acel „rau al altuia” pe aici. M-am referit doar la o afirmatie pe care am considerat-o incorecta. E atat de ciudat sa faci asa ceva, sau doar trebuie sa ne (ap)laudam unii pe altii? Aveam impresia ca suntem pe un sit unde discutam, critic / constructiv, despre muzica.

  8. ora25 zice:

    🙂 domniloooor! dacă tăceam ce bine ne simţeam, mai ales eu. fiţi atenţi, ne aflăm într-un loc foarte frumos, mie una îmi place foarte tare, mă gândesc că toţi venim pentru că ne place. sigur că discutăm, criticăm, construim, râdem, glumim, nu părăsim incinta.

    ce-am învăţat noi de-aici? că răceala e molipsitoaaare.

    foarte rău îmi pare că v-am certat.

  9. Lanternativa zice:

    Ultimul racnet in materie de lullatonologie- chinezeasca-nu-japoneza-da’-care-nu poa’-sa-nu’ti-placa:

Lasă un răspuns

